یکشنبه ۰۱ مهر ۱۴۰۳ – Sunday 22 September 2024

ساعت: ۰۰:۵۵

ذخایر چندین برابری صندوقهای سرمایه کشورهای خلیج فارس نسبت به ایران

در مقایسه با همسایگان تولیدکننده نفت، صندوق سرمایه‌ ایران پایین‌ترین عملکرد را در منطقه دارد. به طوری که برای مثال، سرانه آن تقریبا ۸۰۰ برابر کمتر از صندوق قطر است.

به گزارش “راهبرد انرژی“، صندوق‌های سرمایه «صندوق‌های روز مبادا» هستند که کشورهای نفت خیز را در مقابل شوک‌های اقتصادی بیمه می‌کنند. هرچند دارایی‌های صندوق ایران نسبتا بالاست ولی نیازهای جمعیت رو به رشد خود را برطرف نمی‌کند. در مقایسه با همسایگان تولیدکننده نفت، صندوق سرمایه‌ ایران پایین‌ترین عملکرد را در منطقه دارد. به طوری که برای مثال، سرانه آن تقریبا ۸۰۰ برابر کمتر از صندوق قطر است.

وقتی قیمت نفت در سال ۱۹۸۶ و ۱۹۹۸ سقوط کرد، کشورهای صادرکننده نفت اهمیت ذخیره‌سازی برای روز مبادا را درک کردند. این شوک‌های قیمت، درآمدهای دولتی را به شدت کاهش دادند و مشکلات سیاسی-اقتصادی زیادی برای کشورهای صادرکننده نفت ایجاد کردند. در هر دو مورد در هنگام افزایش قیمت نفت، دولت‌ها به طور فزاینده‌ای بر پروژه‌های زیرساختی تمرکز کردند که باعث ایجاد تورم شد. پس از این رویدادها، اکثر کشورهای صادرکننده نفت، صندوق‌های ثروت راه‌اندازی کردند که برای پس انداز درآمد اضافی در زمانی است که قیمت نفت و گاز گران است. این صندوق‌ها به عنوان یک صندوق پس‌انداز برای نسل‌های آینده عمل می‌کنند و تور ایمنی برای اقتصاد ایجاد می‌کنند.

معروف‌ترین صندوق ثروت متعلق به نروژ است که بزرگترین تولیدکننده نفت و گاز در اروپاست. هدف این صندوق اطمینان از مدیریت کوتاه و بلندمدت بهینه از درآمدهای منابع نفت و گاز نروژ است. نام رسمی این صندوق «صندوق پس‌انداز دولتی جهانی» است. این صندوق در سال ۱۹۹۰، کمی پس از شوک قیمتی نفت سال ۱۹۸۶، تاسیس شد.

تمامی کشورهای تولیدکننده نفت خاورمیانه نیز صندوق‌های مشابهی را راه‌اندازی کرده‌اند. امارات متحده عربی نیز چندین صندوق به ارزش 1632 میلیارد دلار دارد که برخی از آن‌ها در مالکیت امارات هستند (مانند شرکت سرمایه‌گذاری فجیره) و برخی از آن‌ها به عنوان مسوول دارایی‌های فدرال عمل می‌کنند (مانند سازمان سرمایه‌گذاری امارات). عربستان سعودی یک صندوق بزرگ به نام «صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی (PIF)» با 607 میلیارد دلار دارد. صندوق کویت 7.5 میلیارد دلار، صندوق قطر 475 میلیارد دلار، صندوق بحرین 19 میلیارد دلار و صندوق عمان 17 میلیارد دلار را در خود جای داده اند.

ایران در سال ۱۹۹۹ صندوقی به نام «صندوق تثبیت نفت ایران» راه‌اندازی کرد. این صندوق نسبتا کوچک است و تقریبا ۲۵ میلیون دلار دارایی دارد. پس از آن، در سال ۲۰۱۱، یک صندوق بسیار بزرگ به نام «صندوق توسعه ملی ایران (NDFI)» راه‌اندازی شد که تخمین زده می‌شود که حدود ۱۳۹ میلیارد دلار دارایی داشته باشد. اگرچه قرار است این صندوق‌ها برای نسل‌های آینده محفوظ باقی بمانند، اما رهبر ایران می‌تواند به دولت اجازه دهد از آن برداشت کند. در سال ۲۰۱۹، مجوز برداشت 1.5 میلیارد دلار برای افزایش هزینه‌های نظامی و حمایت از فعالیت‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه و عراق را صادر کرد.

صندوق‌های ثروت ایران در موقعیت مناسبی قرار دارند و بیشتر از صندوق‌های عمان و بحرین بوده و تنها سه یا چهار برابر کوچک‌تر از قطر هستند. با این حال، هدف این صندوق‌ها اطمینان حاصل کردن از امنیت اقتصادی نسل‌های آینده است. بنابراین، قدرت این صندوق‌ها باید به صورت سرانه حساب شود. اگر از مهاجران و کارگران میهمان صرف نظر کنیم، ایران جمعیتی بسیار بزرگتر نسبت به سایر کشورهای خلیج فارس دارد. سرانه پس‌انداز در صندوق ثروت ایران کافی نیست. این پس انداز 1651 دلار برای هر نفر است. برای مقایسه، صندوق عربستان سعودی ۱۵ برابر بیشتر (۲۵,۰41 دلار برای هر نفر) و صندوق قطر ۸۰۰ برابر بیشتر (1.4 میلیون دلار برای هر نفر) فراهم می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Energy Strategy
اتاق خبر انرژی